مدیریت کلاس به روش مربیگری برای معلمان
پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ 1403-03-14 19:37مدیریت کلاس به روش مربیگری برای معلمان
مدیریت صحیح کلاس با ایجاد محیطی امن، حامی و پرمحتوا، به بهبود فرایند یادگیری کمک میکند. همچنین استرس و خستگی معلمان را کاهش میدهد. اما متأسفانه، بسیاری از معلمان هیچ آموزش خاصی برای این موضوع در دورههای آموزشی خود نمیبینند. معلمان با شرکت در دورههای مربیگری میتوانند این مهارت را در خود تقویت کنند.
مربیان میتوانند روشهای آزمایششدهای را برای بهبود مدیریت کلاس در اختیار معلمان قرار بدهند. علاوه بر این، آنها میتوانند به معلمان کمک کنند تا اتفاقات کلاس را با دیدگاهی متفاوت ببینند. مربی و معلم با همکاری یکدیگر میتوانند راهحلهای جدیدی پیدا و اجرا کنند.
در این مقاله نشان میدهیم که چطور مربیگری میتواند به معلمان کمک کند تا کلاسهایشان را بهتر مدیریت کنند. این کار باعث میشود دانشآموزان بیشتر در فعالیتها شرکت کنند و معلمان هم بتوانند بر روی تدریس، که در آن مهارت بیشتری دارند، تمرکز کنند.
مدیریت کلاس بهروش مربیگری، فرایندی است که در آن مربیان و معلمان با یکدیگر همکاری میکنند تا با استفاده از اطلاعات به دستآمده از نظارت بر کلاس، روشهای بهتری برای مدیریت کلاس طراحی و اجرا کنند. (این کار به آنها کمک میکند تا فضای یادگیری مؤثرتر و منظمتری ایجاد کنند.)
مربی از ویدئو برای نظارت بر کلاس استفاده میکند تا بتواند مشکلاتی که باعث رفتارهای نامطلوب یا استفاده نادرست از وقت و امکانات میشوند را شناسایی و رفع کند. (این کار به بهبود فضای کلاس و افزایش کارایی تدریس کمک میکند.)
مربی پس از مشاهدهی کلاس، نکات و موارد مهمی را که دیده است با معلم در میان میگذارد. آنها با هم بخشهایی از فیلم را مرور میکنند. مربی همچنین سؤالاتی را مطرح میکند که معلم را به فکر و بررسی بیشتر در مورد کلاس خود تشویق میکند.
مربی و معلم با استفاده از اطلاعات دقیق و کاربردی که با مشاهده بهدست آوردهاند، میتوانند در زمینههایی که نیاز به تقویت دارند همفکری کنند و روشهای جدیدی را برای بهبود مدیریت کلاس امتحان کنند.
در مدیریت کلاس بهروش مربیگری، یک جلسه برای پیگیری هم وجود دارد. در این جلسه، مربی بعد از اجرای روشهای جدید، میتواند تأثیر این روشها بر رفتار دانشآموزان و بهبود عملکرد کلاس مشاهده کند.
چرا مربیگری برای معلمان جدید اهمیت ویژهای دارد؟
اگر از معلمان بپرسید هدف از کلاس چیست، اکثراً میگویند که اولویت اصلی در کلاس، یادگیری دانشآموزان است.
با این حال، بسیاری از معلمها، مخصوصاً کسانی که تازه شروع به تدریس کردهاند، ممکن است اعتراف کنند که مشکلات مدیریت کلاس، گاهی اولویت اصلی آنها میشود.
معلمان جدید اغلب نگرانیهایی در مورد چگونگی مدیریت کلاس دارند. آنها میدانند برای اینکه دانشآموزان بهخوبی یاد بگیرند، باید کلاس را بهدرستی مدیریت کنند و آنها میخواهند از ابتدا، این کار را درست انجام دهند.
البته، گاهی اوقات معلمان جدید به قدری نگران مدیریت کلاس هستند که نمیتوانند مطالب را بهخوبی ارائه دهند و توجه دانشآموزان را بهاندازهی دلخواه به یادگیری جلب کنند.
مربیگری یک ابزار عالی است که معلمان را در رفع این عدمتعادل کمک میکند. مربیان با ارائهی بازخورد به معلمان کمک میکنند تا با مشکلات رفتاری دانشآموزان بهتر برخورد کنند. این کار باعث میشود که آنها بتوانند وقت و توان بیشتری صرف تدریس مؤثر و یادگیری دانشآموزان کنند.
مربیان چه چیزهایی را در زمان تحلیل مدیریت کلاس در نظر میگیرند؟
بسیاری از معلمان در طول روز فعالیتهای زیاد و متنوعی در کلاس خود انجام میدهند، اگر چه مربیان نمیتوانند روی تمام جزئیات کلاس نظارت داشتهباشند، اما، بیشتر آنها روی سه مورد اصلی زیر تمرکز میکنند:
- مشارکت دانشآموزان
- رفتار
- مدیریت زمان
مشارکت دانش آموزان
همهی معلمها، حتی با سبک تدریس فعال و جذاب، گاهی دانشآموزانی دارند که علاقهای به فعالیتها نشان نمیدهند یا کمتر در فعالیتهای کلاس مشارکت میکنند.
همهی معلمها گاهی با این مشکل روبهرو میشوند، اما برای تشویق دانشآموزان به مشارکت، ابتدا باید علت بیعلاقه بودن و مشارکت کم آنها را در فعالیت های کلاسی پیدا کرد.
گاهی اوقات دانشآموزان بهدلیل مسائل شخصی یا عاطفی که خارج از کنترل معلم است، در کلاس فعالیت کمتری دارند. همچنین مشارکت پایین دانشآموزان میتواند نشاندهندهی ضعف در مدیریت کلاس باشد، مانند:
- انتظارات نامشخص
- رفتارهای مخرب یا مختلکننده
- انعطاف پذیری پایین در مقابل انعطاف پذیری بالا
- بازخورد نامناسب و بیموقع
پیدا کردن دلیل اصلی عدم فعالیت دانشآموزان، اولین گام برای تشویق آنها به فعالیت و مشارکت بیشتر در کلاس است.
رفتار مطلوب و مثبت در مقابل رفتار نامطلوب و منفی
معلمها هم مثل همهی انسانها هستند و گاهی اوقات، برای معلمان هم اشاره به رفتارهای منفی راحتتر از تشخیص و تقدیر از رفتارهای مثبت است. اگر معلم به رفتارهای منفی دانشآموزان بیشتر از رفتارهای مثبت توجه کند، ممکن است بر مدیریت کلاس تاثیر منفی بگذارد. معلمها برای مدیریت بهتر کلاس، به تعادل نیاز دارند و پیدا کردن این تعادل میتواند راز موفقیت آنها باشد.
مربی در بازدید از کلاس، به نحوهی اصلاح رفتار منفی و تشویق رفتار مثبت توسط معلم دقت میکند و او را برای یافتن تعادل مناسب بین اشاره به رفتار مثبت و اصلاح رفتارمنفی راهنمایی میکند.
تشویق رفتارهای خوب دانشآموزان اهمیت زیادی دارد. کارشناسان آموزشی توصیه میکنند که برای هر سه یا پنج بار تشویق رفتار مثبت، فقط یکبار رفتار منفی اصلاح شود.
پس هدف معلم بیشتر باید پیدا کردن رفتارهای مثبت و تشویق این رفتارها نسبت به اصلاح رفتارهای منفی باشد.
مدیریت زمان
گاهی اوقات، حتی با داشتن یک برنامهریزی درسی عالی، مدیریت زمان برای معلمان سخت و به یک چالش تبدیل میشود. ممکن است در کلاس اتفاقات غیرمنتظرهای بیفتد یا انجام دادن برخی کارها بیشتر از زمان برنامهریزی شده طول بکشد.
مربیان میتوانند به شناسایی دلایلی که باعث میشود زمان همیشه از کنترل معلم خارج شود،کمک کنند و راههایی برای بهتر استفاده کردن از زمان در کلاس پیشنهاد دهند.
برای مثال، در حین مشاهده کلاس، یک مربی ممکن است موارد زیر را ارزیابی کند:
- میزان زمان صرفشده برای اصلاح رفتارهای منفی در مقابل تدریس
- بررسی زمان جابهجایی دانشآموزان بین فعالیتها یا درسهای مختلف
- واضح بودن قوانین کلاس برای دانشآموزان
- استفاده از فناوری
مربیان با بررسی این موارد میتوانند به معلمان کمک کنند تا زمان خود را بهتر مدیریت کنند و از آن بهنحو احسن استفاده نمایند.
تازه های آموزش
- وبینار یادگیری چگونه یاد گرفتن
- لایوهای هفتگی
- دورهی معلّم کافی
- دورهی گزینهی بــــ
- وبینار طراحی چالش برای کلاسهای دبستان
- معلمان داوطلب طرح کودکان رنگین کمان
- فرم همکاری
- دورهی مربی معلم
- مینی دورهی شروع
- تمرینهای جلسهی دهم دورهی معلم کارآفرین
- فرم طراحی کاربرگ
- جشنوارهی یلدای معلم توانمند
- black friday
- رویدادهای آنلاین معلم توانمند
- برنامهریزی
- جشنوارهی نوروز معلم توانمند
- لایو «رفتار مربیگرایانه با دانشآموز ناسازگار»
- دورههای رایگان
- خلاصه کتاب
- ورود اعضا
- گنجینهی همایش کارگاهی یادگیری به سبک مربیگری
نظرات (2)
کاربر سایت
سلام خدا قوت.
نکتهی پیدا کردن نکات و رفتار مثبت و تمرکز بیشتر روی آن را تجربه دارم و عالی هست.
نکتهی مدیریت زمان برام جالب بود. با این متد می توان فرصت های طلایی گفتگوهای فردی را در برنامه داشته باشیم.
مدیر سایت
تشکر از توجه شما