املاء را جذاب و متفاوت کنید!
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ 1403-01-20 16:37املاء را جذاب و متفاوت کنید!
املاء را جذاب و متفاوت کنید!
یکی از راههای متفاوت کردن املا این است که دانشآموزان را در آن دخیل کنیم؛ یعنی کاری کنیم که آنها به یکدیگر املا بگویند.
املا رفته رفته جایگاه خودش را در کلاس از دست میدهد. خیلی از معلمان هستند که از آن بهعنوان یک تکنیک منظم و مداوم برای یادگیری چیزهای جدید یا مرور آموختههای قبلی، استفاده نمیکنند. به هرحال برای دفاع از املا میتوانیم بگوییم که این فعالیت برای بهبود مهارت گوش دادن در دانشآموزان میتواند بسیار موثر باشد.
از جمله مزایای املا این است که:
- دانشآموزان را با حالت صحیح نوشتار آشنا میکند
- باعث بالابردن مهارت خود ارزیابی آنها میشود
- دانشآموز مجبور میشود از حافظهی کوتاهمدتش استفاده کند
- کلمات را به ترتیب خاصی در ذهنش میسپارد
- طراحی املا بسیار سریع و آسان است
مشکل از جایی شروع میشود که املا هم مثل خیلی از تمرینها و فعالیتها، بیش از حد مورد استفاده قرار میگیرد و در اینصورت اثربخشی خودش را از دست میدهد چرا که تبدیل به یک فعالیت عادی میشود که دانشآموزان از قبل با آن آشنا هستند. بهترین راه این است که روشهای املا را متفاوت کنیم به طوری که کارایی اصلی آن را حفظ کنیم ولی از روشهای مختلف برای املا استفاده کنیم:
■ یکی از راههای متفاوت کردن املا این است که دانشآموزان را در آن دخیل کنیم؛ یعنی کاری کنیم که دانشآموزان به یکدیگر املا بگویند.
راحتترین راه برای انجام این کار این است که دو نفری از متنهای کوتاه کتابشان به هم املا بگویند. شما میتوانید از متنهایی که قبلا خواندند یا متنهایی که همان روز خواندند، استفاده کنید. اگر از متنهای قبلی استفاده شود باعث مرور لغات، موضوع و مطالب، تلفظ لغات و… میشود. اگه به دانشآموزان بگویید که از متن جدید استفاده کنند، باعث مقدمهای برای شروع موضوع متن درس جدید میشود. بعد از املا آنها میتوانند متن املایشان را با متن اصلی مقایسه کنند.
دورهی دومینوی املا اولین دورهی تحول خوانانویسی و درستنویسی دانشآموزان
(برای ثبتنام روی عکس زیر بزنید)
■ یک روش پیچیدهتر برای انجام املا این است که از تکههای کاغذ استفاده کنیم
جملاتی را آماده کنید و آنها را روی کاغذ بنویسید. بعد آنها را روی دیوار کلاستان بچسبانید. گروههای دو نفره تشکیل دهید و از آنها بخواهید که یک نفر املا بگوید و یک نفر بنویسد. دانشآموزی که میخواهد املا بگوید باید برود و جملات را روی دیوار بخواند و بیاید و به هم گروهیاش بگوید تا بنویسد. اگر قسمتی از جمله را یادش رفت باید برگردد جمله را بخواند و دوباره برگردد. بعد اگر جملات از یک متن جدا شده باشد، میتوانند جملات را کنار هم قرار بدهند و متن را تکمیل کنند.
■ اگر شما در کلاستان کامپیوتر و پروژکتور دارید میتوانید بگویید که متن را تایپ کنند
به اینصورت که کسی که املا میگوید رو به صفحه نمایش میایستد و آن فردی که املا را مینویسد نباید به صفحه نمایش نگاه کند و باید حواسش به تایپ آن جمله باشد.
■ یکی از راههای سرگرم کننده این است که روش قبلی را در تیمهای سه نفره کار کنند
دانشآموز A تکه کاغذی که جملهای در آن نوشته شده را برمیدارد و به دانشآموز B میگوید ولی دانشآموز B نباید آن را بنویسد. دانشآموز B میرود و جمله را به دانشآموز C میگوید تا بنویسد. وقتی که نوشتن جملات را تمام کردند، با یکدیگر شروع میکنند که جملات را کنار هم قرار بدهند و متن اصلی را دوباره بنویسند. امکان دارد که شما گروههای زیادی در کلاستان داشته باشید و بخواهید این کار را بهعنوان مسابقه انجام بدهید. در اینصورت گروهی برنده است که زودتر کارش را به درستی به سرانجام رسانده باشد.
جستوجوگر:مهوش سلیمی
مترجم: حمیدرضا عمادی
Comments (2)
زهرا بهره مند
خبلی جالب و هیجان انگیز بود 👌حتما در کلاسم اجرا می کنم ⚘️⚘️⚘️ سپاس از جناب یوسفی عزیز و تیم معلم توانمند … برقرار باشید .
مدیر سایت
تشکر از توجه شما