عنوان: ۵ راهکار ساده برای مدیریت حرفزدنهای دانشآموزان
سه شنبه ۴ دی ۱۴۰۳ 1403-10-05 22:37عنوان: ۵ راهکار ساده برای مدیریت حرفزدنهای دانشآموزان
عنوان: ۵ راهکار ساده برای مدیریت حرفزدنهای دانشآموزان
-دانشآموزان امسالم، خیلی شلوغ هستند! هر چقدر نگاهشان میکنم، تذکر میدهم یا از تکنیکهای گوناگون مدیریت کلاس استفاده میکنم، باز هم کلاسم شلوغ است! کلافه شدم!
همهی ما چنین کلاسهایی را تجربه کردهایم. کلاسی که هزاران تکنیک مدیریت کلاس را در آن پیاده کردیم ولی نتیجهای نگرفتیم. در این مقاله قرار است از زاویهی دیگری به این چالش نگاه کنیم. این پرسپکتیو به شما کمک میکند تا سروصدای کلاس خود را بدون کنترل و فریاد زدن، به کمک ۵ راهکار عملی جذاب مدیریت کنید.
چرا دانشآموزان با یکدیگر صحبت میکنند؟
اگر بخواهیم به این سؤال، عمیق نگاه کنیم و آن را ریشهای بررسی کنیم، پاسخ این است: چون انسان هستند!
دانشآموزان صحبت میکنند؛ چون انسان هستند. انسانها ذاتاً موجوداتی اجتماعی هستند و نیاز به برقراری ارتباط و صحبت کردن دارند. اگر یک انسان را با ۳۰ یا ۴۰ نفر از دوستانش در یک اتاق قرار دهیم، طبیعیترین کاری که میتوانند انجام دهند این است که با دوستانشان صحبت کنند. اگر به این باور برسیم که صحبتکردن یک نیاز عمیق انسانی است، کمتر در کلاس، ناراحت، ناامید یا کلافه میشویم.
حال با این نیاز انسانی چه کنیم؟
اجازه بدهیم دانشآموزان در تمام زمانهای کلاس صحبت کنند؟
چه کارهایی میتوانیم انجام دهیم که هم به نیازهای دانشآموزان توجه کنیم و هم بتوانیم به اهداف آموزشی برسیم؟
چگونه صحبتکردنهای وسط درس را مدیریت کنیم؟
آیا برای صحبتکردن دانشآموزانتان، در طول روز، فرصتی در نظر گرفتهاید؟ برای اینکه دانشآموزان شما در زمان تدریس، با یکدیگر صحبت نکنند، لازم است شما از قبل زمانهایی را برای پاسخ به این نیاز دانشآموزان، در نظر بگیرید. این کار شما برای دانشآموزان بسیار باارزش است؛ زیرا متوجه میشوند علایق آنها برای معلمشان، مهم است و این معلم، معلم دوستداشتنی بچهها خواهد شد؛ بنابراین زمانی که معلم دوستداشتنی بچهها، خواستار توجه دانشآموزان باشد، آنها با اختیار و خواست خود، به کلاس توجه میکنند.
۱.هر صبح، یک سؤال جدید بپرس!
میتوانید سؤالاتی آماده کنید و ابتدای هر روز از دانشآموزان بپرسید. برای مثال:
-امروز چه هدفی دارید؟
-الان چه احساسی دارید؟ درمورد احساس خود، با بغلدستی صحبت کنید.
-چه اتفاق مهمی دیروز برایتان افتاد؟ با دوستانتان در این مورد صحبت کنید.
-از بغلدستی خود بابت یک چیز، تشکر کنید.
-بهترین و بدترین اتفاقی که دیروز برایت افتاد، چه بود؟
-و… .
سعی کنید هر روز سؤالات گوناگونی بپرسید. با این سؤالات علاوه بر اینکه همدلی و دوستی میان دانشآموزان کلاس بیشتر میشود، نیاز به صحبتکردن نیز پاسخ داده میشود و دانشآموزان احساس میکنند به علایق آنها توجه شده است.
۲.با گفتوگوی آزاد، به مغز استراحت بده!
درطول هر زنگ، چند دقیقهای را به زمان گفتوگوی آزاد اختصاص دهید. برای مثال بگویید: ۵ دقیقه یا ۳ دقیقه زمان دارید تا با دوستان خود درمورد هر چیزی که دوست دارید صحبت کنید، بعد از این زمان از شما انتظار دارم تا خیلی خوب به من گوش کنید تا فعالیت صفحهی ۵۴ را بتوانید بهصورت گروهی حل کنید. این زمانهای گفتوگو در کلاس، باعث میشود دانشآموزان آگاه شوند که به نیازهای آنان توجه میشود و احساس آزادی میکنند.
۳.حلقه تشکیل بده!
در طول هفته فعالیتهایی را طراحی کنید تا دانشآموزان بیشتر با هم و با شما گفتوگو کنند. برای مثال در کلاس یا نمازخانه، یک حلقه تشکیل دهید، یک سؤال بپرسید و سپس همهی دانشآموزان، بهنوبت درمورد آن موضوع صحبت کنند. برای مثال میتوانید از آنها بپرسید:
-چه آرزویی دارید؟
-چه چیزی را در کلاستان دوست دارید؟
-چه چیزی باعث شادی، غم، عصبانیت یا ترس شما میشود؟
میتوانید در این گفتوگوها سؤالات چالشی درسی را مطرح کنید، برای مثال:
-اگر شما بهجای شخصیت اصلی داستان بودید، چه میکردید؟
-اگر شما میخواستید کتاب فارسی، ریاضی، علوم یا… را بنویسید، چگونه آن را مینوشتید؟
حتی از این حلقهها میتوانید در جهت حل اختلافات کلاسی نیز استفاده کنید. مثلاً میتوانید بپرسید:
-مهمترین چالش کلاسی ما چیست؟
-به نظر شما چگونه میتوانیم این چالش را حل کنیم؟
-چه راهکارهای دیگری، میتوانید بگویید؟
-اگر شما بهجای من بودید، چگونه برخورد میکردید؟
این حلقهها میتواند هفتگی، ماهانه یا هر زمان که نیاز به آن احساس شد، برگزار شود. لطفاً به این جلسات به چشم سرمایهگذاری نگاه کنید! هر چه ارتباط شما با دانشآموزان قویتر شود، مطمئناً هم مدیریت کلاس بهتری خواهید داشت و هم پیشرفت آموزشی آنها بیشتر خواهد شد. اگر دوست دارید درمورد این حلقههای کلاسی بیشتر بدانید، تیم تولید محتوای معلم توانمند، ویدئویی را ترجمه و دوبله کرده است که شما را با این گفتوگوها بیشتر آشنا میکند. با هم ببینیم:
۴.مسیر یادگیری روزانه، ترسیم کن!
ابتدای هر زنگ یا هر روز، لیست کارها و فعالیتهای آن روز را بر روی قسمتی از تخته یادداشت کنید؛ مثلاً برای زنگ فارسی میتوانید فعالیتهای آن زنگ را لیست کنید ۱.مدیتیشن ۲. صامتخوانی درس هفتم ۳. پیدا کردن معنی واژگان دشوار به کمک اعضای گروه ۴. ارائهی کارگروهی به کلاس و… .
میتوانید برای این قسمت از تخته، یک عنوان خلاقانه نیز انتخاب کنید؛ مثلاً مسیر یادگیری زنگ فارسی، ایستگاه امروز، ماجراجوییهای علوم و… یا برای پایههای پایینتر میتوانید از نقاشی استفاده کنید و مسیر فعالیتهای هر روز را روی جاده به نمایش بگذارید. سپس به دانشآموزان بگویید هر زمان که لیست کارهای هر زنگ را انجام دادیم، در زمان اضافی میتوانید با هم صحبت کنید، بازی کنید یا هر کاری که دوست دارید انجام دهید.
این کار باعث میشود دانشآموز تلاش کند تا با شما همراه شود، از برنامهی روزانهی شما آگاه میشود و احساس میکند در روند کلاس تأثیرگذار است.
۵.حساس نباش!
همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم، گفتوگو کردن یک نیاز طبیعی انسانی است. گاهی در کلاس دو دانشآموز را میبینیم که آرام با یکدیگر گفتوگو میکنند و مخل کلاس نیستند. در این صورت نیازی نیست واکنش نشان دهیم.
گاهی نیز یک فعالیت گروهی به کلاس میسپاریم. این خیلی طبیعی است که در خلال کارگروهی، گفتوگوها و حتی درگیریها زیاد شود. بهجای آنکه حساس شویم، دائماً تذکر دهیم و خشمگین شویم، به آنها آموزش دهیم که چگونه میتوانند مسائل خود را حل کنند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، میتوانید به مقالهی فرمول۳ مرحلهای برای حل دعواهای دانشآموزان مراجعه کنید.
برای دانشآموزان فرصتهای متنوع صحبتکردن فراهم کنید تا در زمانی که باید به شما گوش دهند، باهم صحبت نکنند.
بنابراین، اگر این بار کلاستان شلوغ شد و دانشآموزانتان شروع به صحبت با یکدیگر کردند، میتوانید از یکی یا چند تا از این راهکارهای عملی استفاده کنید. میتوانید از همین چالش استفاده کنید و حلقهی گفتوگو تشکیل دهید تا به یک راهکار جمعی برسید. میتوانید چند دقیقهای به آنها استراحت دهید تا آزادانه گفتوگو کنند و سپس به تدریس ادامه دهید. تمامی این راهکارها میتواند به شما کمک کند تا در کلاس آرامش بیشتری داشته باشید.
راستی! شما چه راهکارهای دیگری میشناسید که میتواند در عین اینکه به نیاز و علایق دانشآموزان پاسخ میدهد، در راستای اهداف آموزشی نیز باشد؟ برایمان بنویسید.
تازه های آموزش
- وبینار یادگیری چگونه یاد گرفتن
- لایوهای هفتگی
- دورهی معلّم کافی
- دورهی گزینهی بــــ
- وبینار طراحی چالش برای کلاسهای دبستان
- معلمان داوطلب طرح کودکان رنگین کمان
- فرم همکاری
- دورهی مربی معلم
- مینی دورهی شروع
- تمرینهای جلسهی دهم دورهی معلم کارآفرین
- فرم طراحی کاربرگ
- جشنوارهی یلدای معلم توانمند
- black friday
- رویدادهای آنلاین معلم توانمند
- برنامهریزی
- جشنوارهی نوروز معلم توانمند
- لایو «رفتار مربیگرایانه با دانشآموز ناسازگار»
- دورههای رایگان
- خلاصه کتاب
- ورود اعضا
- گنجینهی همایش کارگاهی یادگیری به سبک مربیگری