تأثیر استفاده از یخ‌شکن در شروع کلاس
تاریخ انتشار: جمعه 28 شهریور 1404

آغاز هر کلاس لحظه‌ای مهم برای ایجاد ارتباط مؤثر میان معلم و دانش‌آموزان است. یکی از روش‌های کارآمد برای شروع کلاس، استفاده از «فعالیت‌های یخ‌شکن» است. یخ‌شکن‌ها فعالیت‌هایی ساده، سرگرم‌کننده و هدفمند هستند که به دانش‌آموزان کمک می‌کنند احساس امنیت، راحتی و تعلق بیشتری داشته باشند. همچنین باعث افزایش تعامل، مشارکت فعال و اعتمادبه‌نفس در کلاس می‌شوند.

معلمان می‌توانند با بهره‌گیری از یخ‌شکن‌ها فضایی صمیمی ایجاد کنند تا دانش‌آموزان راحت‌تر ابراز وجود کرده و ارتباطات مؤثرتری برقرار نمایند. این روش نه‌تنها به تقویت مهارت‌های فردی و گروهی دانش‌آموزان کمک می‌کند بلکه مدیریت کلاس را نیز آسان‌تر می‌سازد.

چرا استفاده از یخ‌شکن‌ها مهم است؟

استفاده از یخ‌شکن‌ها در آغاز کلاس می‌تواند پیامدهای مثبت متعددی داشته باشد، از جمله:

1. ایجاد فضایی صمیمی و دوستانه

بازی‌های یخ‌شکن به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا با یکدیگر و با معلّم ارتباط برقرار کنند و احساس راحتی بیشتری در کلاس داشته باشند

2. افزایش مشارکت و تعامل

این بازی‌ها دانش‌آموزان را تشویق می‌کنند تا فعالانه در فعالیت‌های کلاسی شرکت کنند و با یکدیگر تعامل داشته باشند.

3. کاهش استرس و اضطراب

بازی‌های یخ‌شکن می‌توانند به کاهش استرس و اضطراب دانش‌آموزان، به ویژه در ابتدای سال تحصیلی یا قبل از امتحان، کمک کنند.

4. افزایش تمرکز و توجه

فعالیت‌های تعاملی می‌توانند به دانش‌آموزان کمک کنند تا تمرکز خود را افزایش دهند و با آمادگی بیشتری به درس گوش دهند.

5. ایجاد انگیزه برای یادگیری

شروع کلاس با یک فعالیت جذاب می‌تواند انگیزه‌ی دانش‌آموزان را برای یادگیری افزایش دهد و آن‌ها را به درس علاقه‌مندتر کند.

6. تقویت مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی

بسیاری از بازی‌های یخ‌شکن به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی خود را تقویت کنند.

نمونه‌هایی از فعالیت‌های یخ‌شکن (۲۰ مورد)

1. معرفی با یک کلمه:
هر دانش‌آموز خود را با یک کلمه توصیف می‌کند. این کلمه باید با حرف اول اسم او شروع شود.

2. اشتراکات:
دانش‌آموزان به گروه‌های کوچک تقسیم می‌شوند و باید در مدت زمان مشخصی، سه چیز مشترک بین خود پیدا کنند.

3.مصاحبه‌ی سریع:
دانش‌آموزان به صورت دونفره با یکدیگر مصاحبه می‌کنند و سپس هر کدام اطّلاعاتی را که از هم‌گروهی خود به دست آورده‌اند، برای کل کلاس بازگو می‌کنند.

4.نقاشی گروهی:
دانش‌آموزان به گروه‌های کوچک تقسیم می‌شوند و هر گروه یک نقاشی را به صورت مشترک می‌کشد. هر دانش‌آموز فقط می‌تواند چند ثانیه روی نقاشی کار کند.

5.داستان زنجیره‌ای:
معلّم یک جمله را شروع می‌کند و هر دانش‌آموز یک جمله به آن اضافه می‌کند تا یک داستان شکل بگیرد.مثلاً:اگر من یک حیوان بودم: هر دانش‌آموز می‌گوید اگر یک حیوان بود، چه حیوانی می‌شد و چرا.

6.بهترین خاطره:
هر دانش‌آموز بهترین خاطره‌ی خود را به اشتراک می‌گذارد.

7.آرزوی من:
هر دانش‌آموز آرزوی خود را برای آینده بیان می‌کند.مثلاً:دوست دارم…: هر دانش‌آموز جمله «دوست دارم…» را با یک فعالیت یا چیز مورد علاقه خود کامل می‌کند.

8.یک کلمه، یک تصویر:
معلّم یک کلمه را می‌گوید و دانش‌آموزان باید سریعاً تصویری را که با آن کلمه مرتبط است، نقاشی کنند.

9.پیدا کردن گمشده:
معلّم یک شیء را در کلاس پنهان می‌کند و دانش‌آموزان باید با کمک سرنخ‌هایی که معلّم می‌دهد، آن را پیدا کنند.

10.بازی اسم و صفت:
هر دانش‌آموز اسم خود را با یک صفت که با حرف اول اسمش شروع می‌شود، بیان می‌کند (مثلاً: مریمِ مهربان، فرهاد فکور).

11.سوالات تصادفی:
معلّم سوالات تصادفی از دانش‌آموزان می‌پرسد تا آن‌ها را به صحبت کردن تشویق کند (مثلاً: اگر می‌توانستی به یک سفر رایگان بروی، کجا می‌رفتی؟)

12.بازی تقلید:
یک دانش‌آموز یک حرکت یا صدا را تقلید می‌کند و بقیه دانش‌آموزان باید حدس بزنند او چه چیزی را تقلید می‌کند.

13.بازی «بله» یا «نه»:
معلّم سوالاتی می‌پرسد که دانش‌آموزان فقط می‌توانند با «بله» یا «نه» به آن‌ها پاسخ دهند.

14.بازی «من کی هستم؟»:
معلّم یک اسم (شخصیت، حیوان، شیء) را روی پیشانی هر دانش‌آموز می‌چسباند و دانش‌آموز باید با پرسیدن سوالاتی که پاسخ آن‌ها «بله» یا «نه» است، حدس بزنند چه اسمی روی پیشانی او نوشته شده است.

15.بازی «دایره‌ی انسانی»:
دانش‌آموزان در یک دایره می‌ایستند و معلّم دستوراتی می‌دهد (مثلاً: کسانی که اسمشان با( آ ) شروع می‌شود، یک قدم به جلو بردارند.)

16.بازی «تکمیل جمله‌ی ناقص»:
معلّم یک جمله ناقص را می‌گوید و دانش‌آموزان باید آن را به صورت خلّاقانه تکمیل کنند.

17.بازی «ساحل طوفانی یا آفتابی»:
دانش‌آموزان از بین دو انتخاب متضاد یکی را برگزینند.

18.بازی سنگ، کاغذ، قیچی :
انجام این بازی در قالب تیمی بین کل دانش‌آموزان یا گروه‌های پنج تا هفت نفره می‌تواند هیجان‌انگیز باشد.  

19.معرفی با توپ:
توپ بین دانش‌آموزان دست‌به‌دست شود و هرکسی هنگام گرفتن توپ خودش را معرفی کند.

20.دو حقیقت و یک دروغ:
هر دانش‌آموز سه جمله درباره‌ی خود می‌گوید، دو جمله حقیقت و یک جمله دروغ. بقیه‌ی دانش‌آموزان باید حدس بزنند کدام جمله دروغ است.

نکات مهم در اجرای یخ‌شکن‌ها

  • انتخاب فعالیت متناسب با سن، سطح دانش و علاقه‌مندی دانش‌آموزان.
  • توضیح واضح و کوتاه قوانین بازی.
  • ایجاد محیطی امن و بدون اجبار برای مشارکت دانش‌آموزان.
  • مدیریت زمان برای جلوگیری از اتلاف وقت.
  • در صورت امکان، ارتباط دادن فعالیت با موضوع درس.
  • دریافت بازخورد دانش‌آموزان پس از پایان فعالیت.

نتیجه‌گیری

یخ‌شکن‌ها ابزارهایی ساده اما قدرتمند برای شروع کلاس هستند. آن‌ها به معلمان کمک می‌کنند فضایی شاد، صمیمی و انگیزشی ایجاد کنند تا دانش‌آموزان با آرامش و انگیزه‌ی بیشتری در فرآیند یادگیری شرکت کنند. استفاده‌ی آگاهانه از این فعالیت‌ها می‌تواند به بهبود مدیریت کلاس، افزایش مشارکت و تقویت روابط انسانی بین معلم و دانش‌آموزان منجر شود.

پیشنهادهایی برای همراهی بیشتر:

کتاب یخ شکن‌های آموزشی تألیف  اسماعیل جمالی و بهاره خوش نیت

لایو اول برقراری ارتباط با دانش‌آموز از اول مهر

نظر (6)

  1. کاربر سایت

    سلام
    چند مورد جدید و جالب بود
    ممنون

    1. Untitled-1-copy2-1
      فرزاد یوسفی

      خوشحالیم که براتون جالب بوده

  2. کاربر سایت

    کیفیت مطالب مثل همیشه عالی و بسیار کاربردی هستند
    سپاس فراوان از تیم حرفه ای معلم توانمند و جناب آقای یوسفی

    1. Untitled-1-copy2-1
      فرزاد یوسفی

      سلام و احترام 🌷
      از بازخورد ارزشمندتون بسیار خوشحالیم. انرژی مثبت شما باعث دلگرمی و انگیزه‌ی بیشتر ما در تیم «معلم توانمند» میشه. سپاس از همراهی و اعتماد همیشگی شما 🙏

  3. کاربر سایت

    خیلی جالب هستند چ کاربردی👌🏼 سپاس💖

    1. Untitled-1-copy2-1
      فرزاد یوسفی

      سلام و درود 🌹
      خیلی خوشحالیم که براتون جالب و کاربردی بوده 👌🏼💖 امیدواریم همیشه براتون مفید و الهام‌بخش باشه. ممنون از همراهی گرم شما 🙏

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *