ارتباط صحیح در مربیگری

ارتباظ صحیح در مربیگری
تربیت معلم

ارتباط صحیح در مربیگری

همان‌طور که می‌دانیم برای اثرگذاری بیشتر، مربیگری بر پایه‌ی ارتباط ، اعتماد و همکاری بنا شده است. حالا سوالی که پیش میاد این هست: ” یک ارتباط صحیح چه ویژگی‌هایی دارد؟”

به عنوان یک مربی ، باید بتوانیم به ذهن و قلب مخاطب راه پیدا کنیم و برای رسیدن به این مرحله، با هم گفتگو می کنیم. این گفتگو باید ویژگیهایی داشته باشد تا بتواند ما را به هدف نزدیک کند.

 

در این مقاله تلاش می‌کنیم خیلی ساده و کوتاه با هم یاد بگیریم چطور یک گفتگوی اصولی ترتیب بدهیم.

ما در شرایط مختلف و موقعیت‌های متفاوت با مخاطب‌هایمان مواجه می‌شویم. هر مخاطب نیاز دارد متناسب با شرایط ویژه‌ی خودش با او ارتباط برقرار کنیم. در گفتگوی مربی‌گری، مهمترین مساله گوش دادن عمیق و با دقت به حرف‌های مخاطب است. این گوش دادن فعال، کمک می کند مخاطب را در مسیری که در نظر گرفته‌ایم هدایت کنیم و توانایی برطرف کردن عوامل حواس‌پرتی جلسه‌ی گفتگو  در ما تقویت شود.

یک گفتگی اصولی، چهار مولفه دارد 

  1. قبل از شروع گفتگو ، نیاز هست ارتباطی مثبت بین ما و مخاطبمان ایجاد شده باشد. این ارتباط مثبت سبب ایجاد اعتماد می شود. اینجاست که مخاطب بی پرده از درون خود با ما سخن می گوید.
  2. به خلق و خوی مخاطب توجه کنیم. چرا که خلق و خوی بچه‌ها تعیین می‌کند زمان گفتگویمان چقدر باشد تا نتیجه‌ی مطلوب حاصل شود.
  3. از محیطی که کودک در آن رشد کرده اطلاعاتی به دست بیاوریم. تحقیق کنیم که کودک از محیط پیرامون خود چه الگوهایی را دریافت کرده است. آیا کودک تجربه‌ی گفتگوی آدم‌های مهم زندگیش را داشته است؟ اصلا تجربه‌ای مثبت در این زمینه دارد؟
  4. مورد بعدی که بسیار اهمیت دارد شناخت شخصیت کودک و آموزش‌هایی که تا به حال دیده است می‌باشد. مثلا در مورد کودکی که شخصیت درونگرا دارد زمان گفتگوی ما باید کوتاه باشد. آیا می تواند احساسات خود را به درستی تشخیص دهد؟ دامنه‌ی لغات او چقدر هست؟​
برای رسیدن به یک نتیجه‌ی مطلوب ، موارد زیر را در گفتگو رعایت می‌کنیم:
  1. جمله های خود را با من شروع می‌کنیم.
  2. یادمان باشد گفتگوی ما برنده – برنده است.
  3. شخصیت مخاطب و رفتار او را از هم جدا می کنیم.
  4. درباره‌ی احساسات و افکارش پیرامون موضوع گفتگو سوال می‌پرسیم.
  5. کمک می‌کنیم به موضوع مورد بررسی دوباره فکر کند.
  6. حس خوب در گفتگومون ایجاد کنیم.
  7. خوب گوش کنیم.
  8. به احساس و نظراتش احترام بگذاریم.
  9. آن ها را تشویق کنیم. به آن ها دلگرمی بدهیم.
  10. مراقب زبان بدن خود باشیم.
  11. تمام توجه خود را در آن لحظه معطوف به گفتگو می کنیم.
شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که چگونه گفتگوی خود را شروع کنیم؟

برای شروع گفتگو می‌توانیم از موضوعاتی که مورد علاقه‌ی مخاطب هست شروع کنیم. از مطالبی شروع کنیم که حرف زدن درباره‌اش برای او راحت و لذت بخش باشد. می‌توانید از مسائل روزمره الهام بگیرید.

به مخاطب اجازه‌ی صحبت کردن می‌دهیم و خوب گوش می‌کنیم. نشان می‌دهیم که این گفتگو برایمان  لذت بخش است.

یادمان باشد
 اگر مخاطب ما از حرف زدن درباره ی موضوع گفتگو طفره می رود,
یعنی  هنوز به ما اعتماد نکرده است .

در زمان گفتگوی مربیگری, حسی که منتقل می‌کنیم خیلی مهم است. قرار هست به مخاطب بگوییم من در کنارت هستم. برای او فضایی امن به دور از  نصیحت و آموزش فراهم کنیم.

زمان مناسبی را برای گفتگو در نظر بگیریم. زمانی که هردو بتوانیم بدون عوامل حواس پرتی با آرامش در کنار هم گفتگو کنیم. توجه به احوالات خودمان، احساسی که تجربه می‌کنیم ، شرایط فیزیکی خودمان هم از مسائل مهمی است که به آن توجه می‌کنیم.

مثلا اگر دانش آموزی به درس علوم علاقه دارد, زنگ علوم برای گفتگو مناسب نیست. اگر دانش آموزی با سرویس به منزل می رود بعد از مدرسه زمان مناسبی نیست.

خطاهایی که ممکن هست در گفتگو رخ بدهد و ما را از هدف دور کند
  1. برچسب گذاری مخاطب
  2. دستور های پشت سر هم
  3. اخطارهای مداوم
  4. نصیحت کردن
  5. راه حل دادن
  6. سرزنش کردن
  7. قضاوت کردن
  8. موافقت های همیشگی
  9. ناسزا دادن
  10. تمسخر کردن
  11. تفسیر و تحلیل موضوع
  12. سوالات بی وقفه که فرصت فکر کردن را به مخاطب ندهد.
  13. شوخی های بی جا
  14. رشوه دادن ؛ اگر تو …., اون وقت من …. .
  15. وعده ی بعید دادن
  16. خود را دانای همیشگی , همه چی دان نشان بدهیم.
بیشتر با من حرف بزن

با استفاده از کلمات انگیزشی می توان مخاطب را برای ادامه‌ی گفتگو تشویق کرد، البته فراموش نکنیم زبان بدن و لحن صحیح هم این انگیزه را تقویت می‌کند.

مثلا :

  • خیلی دوست دارم بیشتر بشناسمت, بدونم توی اون دلت چه خبره….
  • می دونی چقدر به من کیف میده هر بار با تو حرف می زنم.
  • دوست داری در این باره نظرت به من بگی ؟
  • به نظر می رسد این موضوع برای تو خیلی مهمه !
  • نظرت خیلی برای من مهمه
  • واقعا !!
  • جالبه !!!
  • راستی؟؟؟

یادمان باشد بازخوردهای مناسب و سازنده در زمان مناسب می تواند کمک کند مخاطب با اعتماد به نفس بیشتر، همراه ما شود. این همراهی به ما  کمک می‌کند تا با سوالات صحیح او را در مسیر موفقیت راهنمایی کنیم. ​

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *