مربیگری در صفرم مهر

مربیگری در صفرم
تربیت معلم

مربیگری در صفرم مهر

شاید از خودت پرسیده باشی که مربیگری را امسال از کجا و کی آغاز کنم. رفیق همراه، می‌توانی از همین شهریور ماه، با چند گفتگو خود را آماده کنی. من در این مقاله‌ی کوتاه چند پیشنهاد برای شما دارم.

گفتگو با خود 

در ابتدای کار , در زمانی مناسب به دور از عوامل حواس پرتی (گوشی, تبلت, کارهای روزمره, …) در فضایی آرام با خودت خلوت کن. دفتر و خودکارهای رنگی جذابت را فراموش نکنی!

در این خلوت با خودت گفتگو کن. مثلا از خودت بپرس:

  1. چه انتظاری از خودت در سال تحصیلی جدید داری؟
  2. چه موانعی را در مسیرت پیش بینی می کنی؟
  3. چه کسانی و چگونه می توانند تو را کمک کنند؟
  4. چه مهارت هایی را به عنوان یک مربی نیاز هست که یاد بگیری؟
  5. چه عادت هایی را قرار هست در خودت ارتقا بدهی؟
  6. کدام رفتارت را می خواهی حذف کنی؟
  7. آیا می توانی نیازها و احساسات خود را به خوبی درک کنی؟
  8. آیا احساسات خود را به خوبی می توانی بیان کنی؟
  9. از کلاس درس خود , دانش آموزان , والدین چه انتظاری داری؟
  10. می خواهی چگونه اثرگذار باشی؟
  11. در برابر اتفاقات پیش بینی نشده ی مثبت و منفی (در مقابل همکاران, والدین, مدیر, …. ), چه رفتاری در پیش خواهی گرفت؟
  12. …. .

فکر می کنم با همین سوال و جواب ها , چراغ هایی را در مسیرت برای پیشرفت روشن کرده ای. حالا می دانی که چه چیزی نیاز داری و به دنبال چه هستی.

گفتگو با دانش آموز

شناخت خود از شاگردانت را می توانی با برگزاری جلسه های فردی قبل از مهر ماه افزایش بدهی. اگر برایت مقدور بود حضوری, اگر نبود آنلاین ارتباط بگیر؛ اما حتما قبل جلسه زمینه هایی که می خواهی در آن ها اطلاعاتت را افزایش دهی در نظر داشته باش. اطلاعات دریافتی را یادداشت کن تا در طول سال میزان تغییر نیاز دانش آموز را بررسی کنی.

چنانچه ارتباط فردی برایتان مقدور نبود می توانی از فرصت جلسه ی اول سال که معمولا قبل از سال تحصیلی برگزاز می شود؛ بهره ببری.

گفتگو با والدین

برای این جلسه , پیشنهاد می کنم برگه هایی طراحی کنی که علاوه بر مشخصات معمولی که از والدین دریافت می کنید, اطلاعات عمیق تری را کسب کنید. مثل علاقمندی های دانش آموز, توانایی های هر دانش آموز, کشف شخصیت دانش آموز؛ آشنایی با خلق و خوی دانش آموز, …. . این موارد می تواند به شما کمک کند تا در گفتگوهای مربیگرانه ی خود ارتباطی مثبت و اعتماد ساز با مخاطب خود برقرار کنید.

حتما در جلسه از والدین از آن ها بپرسید که انتظار دارند در این سال تحصیلی جدید چه مواردی در برنامه ی آموزشی شما وجود داشته باشد؛ همچنین انتظار خود را از والدین کاملا شفاف بیان کنید. این کار کمک می کند هر دو طرف بدانند در چه مسیری قدم برخواهند داشت و هر یک چه مسوولیتی برای رسیدن به هدف دارد.

چنان چه جلسه‌ی شما در اواسط مهرماه برگزار می شود , فرصت خوبی دارید تا بیشتر نسبت به مخاطب خود شناخت پیدا کنید. حواستان باشد والدین در برابر شنیدن کاستی های فرزندشان مقاومت می کنند. بهتر است شما در ابتدا ویژگی های مثبت او را بیان کنید تا اعتماد والدین به شما و گفتگوی با شما ایجاد گردد. حال با انتخاب واژگان, لحن و زبان بدنی مناسب نکاتی ک برای بهتر شدن رفتارهای دانش آموز نیاز هست را بیان کنید. یادتان باشد جلسات را به صورت مکتوب ثبت کنید و حتما پیگیر مواردی که گفته می شود باشید.


گفتگو با مدیر مدرسه

با مدیر مدرسه ی خود گفتگو کنید . او را در جریان کاری که در نظر دارید, روش آموزشی که در نظر دارید  قرار دهید. می توانید از او بپرسید یا به او بگویید که چگونه می تواند به شما در این مسیر کمک کند. فراموش نکنیم بیان شفاف, دادن اطلاعاتی کامل و صحیح, قدرشناسی می تواند این همراهی را در پی داشته باشد.

یک پیشنهاد

در زمان باقی مانده تا سال تحصیلی جدید, می توانید فایل های صوتی آموزشی , فلش کارت , محتواهای تصویری برای دانش آموزان و والدین تهیه کنید. آگاهی صحیح دادن  به مخاطب کمک می کند به توانایی و دانش شما اعتماد کند؛ و همراهی مخاطب با شما نتیجه ی این اعتماد است.

همچنین ارایه پادکست , فلش کارت های آموزشی و … کمک می کند تا شما زمان لازم برای برگزاری گفتگوهای مربیگری در کلاس درس را به دست بیاورید. در ضمن به مخاطب کمک می کند هر میزانی که برای یادگیری نیاز دارد زمان بگذارد.

حالا وقتشه بری و لیست اقدام خودت را بنویسی. یادت باشه برای به  نتیجه رسیدن هر اقدام, زمان در نظر بگیر. این کار کمک خواهد کرد اهمال کاری نکنی و اعتماد به نفس خودت را بالا ببری. تازه انگیزه مظاعف خواهی گرفت که ادامه بدهی.

موفق باشی مربی جان

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *